måndag 28 december 2009

MIna kära. Tack för brev och tidningar...


Strax efter jul 1963 skjutsade pappa ner farmor Tora till Uppsala. Det var ingen nöjesresa utan hon skulle operera bort ett misstänkt myxom på hjärtat. För säkerhets skull plockades även lymfkärlen under armen bort, och hon fick stanna kvar på sjukhuset i flera veckor.

Hem, till familjen i Umeå, skrev hon;

”Mina kära. Tack för brev och tidningar. Jag skulle idag flyttas till avdelning 8. Feber var 38,4 och då tog dom bort den hemska slangen som jag fått ligga med. Jag har fått flera brev men jag har liksom inte smält dem efter all narkos men det blir bättre. Dom skämmer bort mig och är så snälla, professors högra hand opererade mig och det höras bara gått bra. Lundin och jag har legat i samma rum med ett förhänge mellan oss. Dom röntgar oss varje dag, jag sitter första gången men det måste bli flera gånger innan det känns bra, skriver så fort jag känner det går bra.

Hälsningar, och du som skrev ett så stort brev att jag kunde läsa utan glasögon.

Tora

Farmor var 61 år och led av både reumatism och tandvärk. I över 25 år hade hon varit änka, drivit Nykterhetskaféet på Sveavägen samt haft en handsk- och parfymaffär på Renmarksesplanaden i Umeå. Nu var hon pensionerad, bortsett från att hon passade mig på dagarna.

Ett annat brev från sjukhuset börjar;

Söndag klockan 2

Hej mina kära

Eftersom söndag är lång och trist så sänder jag er några rader. Vi blev bjudna på kaffe och tårta i går kväll och så såg vi TV till kl.1/2 10 sedan bada vi och gick i säng. I morse kl ½ 7 fick vi kaffe för att det var tjugondag knut så nu är julen slut. I dag är det lugnt på avdelningen, lite besök för vi är ju så långt ifrån. Fru Lundin är kvar till i morgon kväll för att hon flyttar till en sal med två platser. I dag var hon så pigg och febern var på 37 någonting. Hoppas att ni har det skönt i helgen och det inte är så kallt. Om du går hem och drar i klockan och ser på blommorna, skruva i kranarna på toaletten så det inte blir fäll, där är ganska känsligt. Idag har vi samlat till en lott på penninglotten, det blev 2 :- pr st.

I all hast Tora.

Tumören visade sig vara godartad och farmor skickades hem till Umeå med tåg. Hon levde i ytterligare nio år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar